friv5online.comJag har aldrig kunnat spela en ond karaktär i ett RPG. Vid ett visst ögonblick började mitt samvete kräva att jag agerade "vänligt". Som ett resultat förvandlades min onda herre över mörkret och underjordens chef alltid till en snäll älva från Disney-teckningar. Men med Tyranny visade det sig annorlunda. Den nya RPG från Friv5Online Studio fick mig snabbt att förstå att det inte finns något gott och ont - det finns bara du och en massa människor som ständigt behöver något från dig. Du kommer snart att hata dem alla av hela ditt hjärta.

Tyranni skiljer sig från andra rollspel genom att karaktärens ursprungliga position här är ond. Även om du naturligtvis efter de första timmarna i "Tyranni" börjar undra: varför i helvete kallades Herren Kairos imperium för en universell ondska?

Ja, Kairos är härdad och älskar att slipa sina fiender till pulver med monströs magi. Ja, hans arméer har tagit över halva världen. Men på de ockuperade länderna upprättar Kairos mer eller mindre förnuftiga lagar, föreskriver inte att spetsa varje sekund och i allmänhet - hans imperium blomstrar faktiskt.

Ja, och Kairos fiender - Tiers folk - inte att de personifierar det goda. Underteckna ett fredsavtal och sedan bryta det förrädiskt? Lätt! Sitter i en fästning i ett år istället för att gå ut och lösa hela landets problem? Som om det kunde vara annorlunda! Plundra och råna sina egna bybor och leda de senare till döds av svält? Naturligtvis ja, vilken dum fråga. Kort sagt, vid ett visst ögonblick ställde jag mig en allvarlig fråga - vem fan är skurken?

Men från början kommer du att vara övertygad om att du är ondskan här. För det är du som kom för att förstöra människors vanliga livsstil. Du vill böja dem till din vilja. Även på skärmbilden för karaktärsskapande kommer du att bli påmind om din huvudpersons illvilliga natur.

Skapandet av en hjälte tar förresten mycket tid, även om själva processen i "Tyranny" är extremt enkel. Här, till exempel, finns det i princip inget val av ras - nästan alla invånare i Terratus är vanliga människor. Men du kan välja klass, bakgrunden till hjälten, samt ange vad din protegé redan har gjort i Tiers. Men kom ihåg - spelet kommer ihåg allt du har valt, och du kommer säkert att möta konsekvenserna av dina beslut.

Vår hjältes uppgift är inte svår - att leverera rullan med Edict till de två generalerna i Kairos, som under lång tid inte har kunnat hantera rebellerna i de erövrade länderna. Edikten säger bokstavligen följande: "Antingen griper du detta territorium - eller så finns det inga överlevande alls på det." Som ett resultat måste du hjälpa två ständigt motstridiga arméer att besegra rebellerna för att rädda åtminstone din egen hud. Titta inte på timern över huvudet. Den första akten är i grunden en uppvärmning, den visar sig bara fylla den om du målmedvetet arbetar med den.

Du måste slåss i "Tyranny" mycket och ofta, men inte lika ofta som att chatta. Combat är det viktigaste som gör spelet relaterat till Pillars of Eternity (tja, eller Dragon Age: Origins , om du vill - essensen är i den aktiva pausen), om än inte utan några förändringar.

Men grunderna är bekanta - tankar "tankar", läkare läker och trollkarlar rullar fiender i betong med termonukleära slag av sin onda magi. Naturligtvis är detta i händelse av att din trollkarl pumpas ordentligt och inte tvekar att lära sig nya trollformler. Om din trollkarl är lat, måste du slåss i nära strid, ständigt riskera att få ett svärd i bakhuvudet och en pil i knäet i ansiktet.

Generellt sett är en trollkarl i "Tyranny" densamma som en tvåbenad tank "Mammoth": förstör snabbt och effektivt allt som rör sig. Men för detta behöver den utvecklas - uppgiften är inte lätt. Den största svårigheten här är inte så mycket att pumpa som i vilka runord din trollkarl vet. Alla trollformler i Tyranny måste skapas med egna händer från grunden, med hjälp av kunskapen om magi hämtad från rullarna.

Naturligtvis kommer du först att kastas med högst en meter med eldkulor, och bara fållen på en fiendens trollkarls mantel kan sätta dem i brand. Men förtvivla inte, din guides kraft kommer att växa. Och det handlar inte bara om skador. Utforska världen, du kommer att hitta fler och fler maktord som gör att du kan skapa helt helvete utbrott. Låt oss säga en eldstorm som fryser motståndarna upp till en hög. Hur vill du ha det? Eller en blixtkona som också blöder fiender? Det viktigaste är att det finns tillräckligt med kunskap för allt detta, för vissa trollformler kräver att trollkarlen är ett riktigt geni.

En annan intressant detalj i Tyrannys stridsystem är truppens sammansatta färdigheter. Totalt kan gruppen vara upp till fyra personer, inklusive din protegé, och var och en av karaktärerna ger bara huvudpersonen flera "sammansatta" färdigheter. Och du vet, deras kraft och implementering är verkligen imponerande. Någon börjar kasta svärd i olika riktningar, någon - skjuter från en båge, som från en maskingevär. Men min personliga favorit är att hela gruppen lyfter ut i luften och sedan bränner jorden med hjälp av "månlaser". Det är synd att sådana supermakter bara återställs när de vilar vid elden. Spara för särskilt hårda slagsmål!

Huvuddelen av spelet är dock inte strider utan prat. Om du inte är säker på att du är redo att gå igenom den interaktiva versionen av "War and Peace" (panik åt sidan - jag pratar om antalet ord), är "Tyranny" helt klart inte ditt val.

Tja, älskare av sådan underhållning kommer gärna att veta att dialoger i Tyranny är en viktig del av spelet. Det är under samtal som handlingen plötsligt kan vändas upp och ner och belöna dig med en ny del av problem. Men det kan visa sig att din samtalsförmåga kommer att leda till en otydlig lösning av sådana tvister, som, verkar det, bara kunde sluta med en knivhuggning. Man måste inte bara läsa samtalarnas ord utan också tänka på var och en av hans kommentarer särskilt noggrant.

Globalt kan dina svar inte förändra någonting, men det här är det enda sättet att påverka karaktärernas och fraktionernas attityd gentemot dig. Det är också möjligt att helt enkelt skruva upp den normala passagen för någon uppdrag med en misslyckad anmärkning - använd den.

Min karaktär var till exempel väldigt skarp tunga och var inte rädd för att fråga "head-on". Krossad av auktoriteten hos de ödesbestämmande befann jag mig ofta i sådana situationer när nödvändig information mottogs, men alla omkring mig drömmer om att slakta mig i en dröm. Men "Tyranny" har något att glädja spelaren - även en negativ åsikt om dig från fraktioner och karaktärer kan ge bonusar i form av passiva eller aktiva färdigheter.

Faktum är att det enda allvarliga problemet med spelet är ett väldigt konstigt slut, vilket tydligt antyder att mer än en berättelse kommer att släppas till spelet. Personligen skulle jag vilja se ett mer påtagligt slut: utan vita fläckar och vaga tips i slutet. Men slutet får mig inte att skrika och svära. Hon slutar i allmänhet vår hjältes äventyr i Tiers.

Friv5Online Studio gjorde det igen. Utvecklarna fick igen en utmärkt rollspel i alla avseenden, där dina beslut inte avgör färgens slut, men verkligen påverkar världen. Dessutom är detta också ett riktigt paradis för dem som gillar att spela spelet flera gånger - det finns så många gafflar med ett val att du inte kommer att kunna titta på alla alternativ på bara två genomspelningar.

Tyranny är ett spel om häftiga dialoger, välskrivna karaktärer och en hjälte som initialt är "på den mörka sidan". Och detta, tro mig, har betydelse.

Naturligtvis saknar "Tyranny" inte mindre brister och grovheter, men ett av årets bästa rollspel, detta kommer inte att hindra det från att bli. Om du inte tror det, bara spela det, det är värt det.

 

 

How it works

Stefan Demirian

Serial entrepreneur

 

Miguel Arias

CTO. Innovator and entrepreneur, inventor of iBac patent family & multiply acclaimed entrepreneur.

Sebastian Karlsson

COO. Previously held a leadership position in Business Development at PwC and Canon.

 

Omid Ekhlasi

CCO. Responsible for communications at Serendipity Group.

 

Kamjar Hajabdolahi

Sendior advisor, Serial Entrepreneur, Partner and head of M&A at Serendipity Group.

Stefan Borg

President of the Swedish National Association against alcohol and narcotic addiction. Former director of operations at the Stockholm center of addicts.