När spelare loggar in på ett utländska casino år 2025 möts de av bord där dealern projiceras som ett fullskaligt hologram mitt i vardagsrummet. Tekniken växlar från tvådimensionell streaming till volumetrisk video som kan betraktas från flera vinklar genom mobilens LiDAR‑sensor eller ett lätt AR‑headset.

Utvecklingen drivs av samarbeten mellan klassiska live‑leverantörer och filmstudior som tidigare arbetat med virtuella konserter. Resultatet är spelrum som kombinerar motion‑capture, realtidsrendering och edge‑computing för att minimera latens till under 60 ms, även på en genomsnittlig fibruppkoppling.

Volymetriska kamerariggar ersätter green‑screen

En traditionell live‑studio använde före 2024 ett statiskt kamerahuvud och chroma‑keyad bakgrund. Det nya formatet bygger på cylindriska riggar med 32 synkroniserade linssensorer. Varje sensor fångar djup och färg på 30 bilder per sekund; informationen komprimeras med MPEG‑I‑kodeken “Immersive Video” och strömmas i 8‑8‑8‑bitars färg för att bibehålla korrekt kortfärg vid blackjack.

Edge‑noder för global distribution

Bilderna skickas först till regionala edge‑servrar som ligger högst 300 kilometer från spelaren. Noden rekonstrukterar point‑cloud‑strömmarna lokalt och levererar sedan ett färdigt mesh till Unity WebGL‑klienten. Där görs den sista ljussättningen baserat på rummets belysningsdata från mobilens kamera, vilket skapar intrycket av att korten reflekterar samma ljuskälla som vardagsbordet.

Interaktiv UX med flera fokusytor

Istället för en statisk UI‑overlay placeras digitala marker, sidobets‑knappar och statistik som flytande paneler runt hologrambordet. Spelaren drar sina insatser genom att nypa i luften eller svepa på skärmen beroende på enhet. Gestigenkänningen filtreras via en hand‑tracking‑modell tränad på 2,5 miljoner rörelsemönster, vilket eliminerar behovet av fysiska kontroller.

Personlig ljudmix

Spatial Audio delar upp ljudet i tre skikt: dealerns röst, bakgrundsmusik och klirr från marker. Varje skikt justeras automatiskt efter avståndet mellan användarens virtuella kamera och objektet i scenen, så att marker som skjuts över bordet låter mjukare om spelaren “står” längre bort.

Regulatoriska krav kring integritet

MGA och UKGC kräver att ingen biometrisk data lagras längre än 24 timmar. Därför implementeras on‑the‑fly‑rendering utan inspelning av råkameror. Speltransaktioner loggas separat som hashade JSON‑strukturer så att auditörer kan återskapa handlingen utan att exponera deltagarnas ansiktsdata.

Latency‑testad RNG‑synk

Eftersom spelaren kan cirkulera runt bordet i realtid måste RNG‑utslaget synkas exakt med hologramanimationen. Studios använder därför IEEE 1588 Precision Time Protocol för att hålla max jitter under 2 ms, vilket säkerställer att kortspridningen och resultat­hashen når klienten simultant.

How it works

Stefan Demirian

Serial entrepreneur

 

Miguel Arias

CTO. Innovator and entrepreneur, inventor of iBac patent family & multiply acclaimed entrepreneur.

Sebastian Karlsson

COO. Previously held a leadership position in Business Development at PwC and Canon.

 

Omid Ekhlasi

CCO. Responsible for communications at Serendipity Group.

 

Kamjar Hajabdolahi

Sendior advisor, Serial Entrepreneur, Partner and head of M&A at Serendipity Group.

Stefan Borg

President of the Swedish National Association against alcohol and narcotic addiction. Former director of operations at the Stockholm center of addicts.